Buurtparking ...?

De stad Mechelen heeft beslist dat ...
De wijk Papenhof, de straat Papenhof: waar is dat?
Waar komt de beslissing vandaan?
Waarom is het een slechte beslissing en wat zijn de gevolgen?
Stadsbestuur en projectontwikkelaar poseren fier bij het laatste
stukje groen dat plaats moet maken voor een buurtparking 

De stad Mechelen heeft beslist dat ...
  • er nood is aan een buurtparking aan de Papenhofdreef;
  • bovenop de bestaande 169 woonentiteiten er nog eens 71 bijkomen in het Woonproject Papenhof; 
  • waardoor de auto de hoogste prioriteit heeft;
  • waardoor sport-, speel- en beweegruimte ondergeschikt zijn;
  • waardoor Chiro zich moet beperken tot het park, zonder speelweide;
  • waardoor omwonenden te maken hebben met verkeersoverlast van en naar de buurtparking;
  • en dat zonder overleg met noch inspraak van de betrokken burgers ...

De wijk Papenhof, de straat Papenhofdreef: waar is dat?
Papenhof ligt nabij de wijk Nekkerspoel en de Vrouwvlietvallei in Mechelen-Noord op de grens met Sint-Katelijne-Waver. Het wordt begrensd door de Boerenkrijgstraat en de invalswegen naar het stadscentrum, Nekkerspoelstraat en Grote Nieuwedijkstraat. Centraal in Papenhof loopt de autovrije Papenhofdreef.
Nog niet zo heel lang geleden, na het verdwijnen van de tuinbouw, was het een open ruimte met talrijke moestuintjes, die enerzijds fungeerde als groene buffer tegen het stadscentrum en anderzijds de natuurlijke overgang naar het landelijke Sint-Katelijne-Waver vormde.
Aan dat groene, landelijke en open karakter kwam met het RUP Papenhof een abrupt einde door de invulling van het Woonproject Papenhof door het stadsbestuur Mechelen en projectontwikkelaar IGEMO. Het megalomane bouwproject, goed voor 250 wooneenheden op 13 ha (!), wordt gepromoot als groen (?), autoluw (?) en kindvriendelijk (?) op een steenworp van het stadscentrum.
Samen met de andere woonprojecten in de buurt Manewater, Zonnestraat en Vrouwvliet (in aanbouw) wordt Papenhof één grote betonnen bebouwing met wat schaars groen.

Waar komt de beslissing vandaan?
Er was eens … een mooie groene open ruimte net buiten de ring van Mechelen. Een plaats waar stadstuintjes (‘hofkes’) waren naast een park en een klein (niet toegankelijk) bos. Projectontwikkelaars werden door de stad gemobiliseerd om een verkavelingsplan op te maken. Deze zaken speelden zich af einde jaren negentig van vorige eeuw.
Een ‘mooi’ plan werd gepresenteerd en na een aantal info-avonden en momenten, waar er opmerkingen mochten geventileerd worden, werd door de politiek en de projectontwikkelaar een plan (RUP) goedgekeurd.

Eén van de ongerustheden die toen reeds werd geuit, is de impact van het autoverkeer in de buurt.
Na de eerste verkavelingen kwam er snel een burgerinitiatief (bij gebrek aan politieke wil), die na een lange strijd de eerste aanpassingen om de Boerenkrijgstraat verkeersveiliger te maken er hebben doorgekregen.
Later is er in de buurt een circulatieplan opgesteld, waardoor nu een aantal straten deels zijn afgesloten en enkel vanuit één richting bereikbaar.

Ondertussen staan we dus meer dan 20 jaar verder en vragen we opnieuw om de toenmalige plannen te herbekijken, af te toetsen aan de huidige kennis en algemeen verworven inzichten op het vlak van mobiliteit, milieu en klimaat, waterhuishouding, doelgroepenbeleid (kinderen), te actualiseren en in overeenstemming te brengen met de waarden en de visie die de stad Mechelen mee onderschrijft. We vragen vervolgens de nodige aanpassingen te maken met het oog op een groene, kindvriendelijke en verkeersarme buurt voor de toekomst.

Waarom is het een slechte beslissing en wat zijn de gevolgen?
Laat u niet misleiden! Op de plannen van het Woonproject zal u uiteraard geen verkeer vinden. Naast -of beter- ten nadele van het “trage” verkeer van voetgangers, rennende kinderen, fietsers of steppers, zal als gevolg van de plannen ook Koning Auto een prominente rol innemen. Dat zie je op de gestileerde beelden natuurlijk niet. Die zijn bedoeld als ideale impressies ter ondersteuning van de promotiecampagne door de projectontwikkelaar. De realiteit is echter dat groen plaats moet ruimen voor bovengrondse parkeerplaatsen en pleinen worden ingericht als parkeergelegenheid.

Merk verder ook op dat de groene omgeving zich na de laatste fase van het plan beperkt tot een waterloop met enkele meters gras. Verder is er nog het huidige park, dat niet alleen gedeeld zal moeten worden door meer dan het dubbel aantal mensen maar ook het dubbel aantal kinderen, die op de 2 schommels willen en op die ene schuifaf. Dan hebben we het nog niet over de Chiro die hun speelweide moeten afgeven en op zondag ook naar hetzelfde parkje moeten trekken voor hun activiteiten.

In een dergelijk scenario is het te eenvoudig te stellen dat 1+1 overeenkomt met 2. Als je alles bij elkaar neemt, zal de optelsom eerder neigen naar 3 en het groene, open en rustige karakter waar iedereen voor tekende, verdwijnen door een falende ruimtelijke planning ingegeven door winstbejag of het ontbreken van politieke moed om bij te sturen na 20 (!) jaar.

Toch nog even ter verduidelijking dat het niet gaat over het “not in my backyard” principe. Het gaat hier om de juiste oplossing voor álle bewoners, die rekening houdt met zowel de bewoners als kopers, niet enkel met de projectontwikkelaars of het comfort van de gemeentelijke politici.

Zoals gezegd, hebben wij niets tegen de bewoners van het woonproject maar willen hen wel waarschuwen voor het promoten door het stadsbestuur en de bouwpromotor van het zogenaamd autoluwe karakter, het zogenaamd groene aspect en de zogenaamd kindvriendelijke aard van het wonen in het woonproject. Dat klopt in de praktijk niet want zowel de bewoners als de omwonenden worden geconfronteerd met het verdwijnen van het groen en speelruimte ten voordele van de auto. Tot slot willen wij wijzen op de bijkomende overlast voor de omwonenden als gevolg van de toegangswegen naar de parking.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Beste

Bedankt voor uw reactie en interesse in ons initiatief. Wij nemen eerstdaags met u contact op.

Actiecomité Leefbaar Papenhof